Asociación 'Enseñanza Bilingüe'
Logo de Linkedin    Logo de Twitter    Logo de Facebook    Logo de YouTube
newsletter

contacto
Cambiar navegación
  • Inicio
  • EBspain
    • Másteres en Enseñanza Bilingüe
  • Calidad
    • Enseñanza Bilingüe
    • Programa de Mejora
    • Sello de Calidad
    • Centros con Sello
    • Avalado por...
    • + Información
  • Quién es quién
  • Artículos
  • Análisis
  • Blog
  • Recursos
  • Observatorio EB
  • CIEB
    • CIEB 2020
    • CIEB 2019
    • CIEB 2018
    • CIEB 2017
    • Actas Cieb 2017
    • Encuesta CIEB 2017
    • Debates CIEB 2017
    • Actas EICE 2016
  • Normativa

Logo CIEB2021 colores corporativos webAEB

linea separacion2

programa mejora

linea separacion2

Acceso Miembros

  • ¿Recordar usuario?
  • ¿Recordar contraseña?

linea separacion2

¿Quieres ser miembro?

linea separacion2

Socios/Partners

logoAATSP logoNABE
embajada EEUU ebspain logoURJC
logoUVa LogoUniOVI color
logoUNIJAEN  logo unir
logoUEX peq ULL nuevo 300x77
usj 100x29 logo UGR
LOGO UMU color Logo Universidad de Córdoba
logo ulpgc web Logo VIU
Logo ACADEMICA logo NLK 100x64
 plataforma
mues
logoaulasiena Logo TESOL ebspain
aceia ebspain logo YNSITU
IS Logotype W peq  

linea separacion2

Colaboradores

logoLAI CDL
FEPHG100x49 logoUNIMEL
logo SEP

 GeniusPlaza ebspain

Logo Colejobs  

 

linea separacion2

Entrevistas

Doctor of Science in Education, Hungarian Academy of Sciences, Budapest
Enseñanza Bilingüe, 5 julio de 2016

Professor. McGill University. Montreal
Enseñanza Bilingüe, 17 junio de 2016

«Los padres aceptan los programas de bilingüismo, sea cual sea su calidad»
Magisterio, 16 marzo de 2016


«Conversaciones con...»

Assistant Headmaster of «Diamond School»
Enseñanza Bilingüe, 10 de mayo de 2018

Fundadoras del «Dallington School»
Enseñanza Bilingüe, 10 de diciembre de 2017

Directora del «Upton Court Grammar School»
Enseñanza Bilingüe, 10 de mayo de 2017

 

Más «Conversaciones con...»

 

linea separacion2

Notas de prensa

  • Proposición no de ley de Podemos

El castellano lengua vehicular en Madrid. ico pdf

  • Comunidad de Madrid.

La lengua francesa está en peligro. ico pdf 

 

Todas las «Notas de Prensa»

linea separacion2

La Universidad de Valladolid y la Asociación Enseñanza Bilingüe firman un convenio de colaboración

rector UVa presidenteAEB peq

El rector de la Universidad de Valladolid, Daniel Miguel San José, firmó el 11 de mayo, en su despacho del Palacio de Santa Cruz, un convenio marco de colaboración con el presidente de la Asociación Enseñanza Bilingüe, Xavier Gisbert da Cruz. El objeto del presente convenio es establecer las líneas de colaboración entre la UVa y esta asociación en aspectos relacionados con la enseñanza de idiomas y la enseñanza bilingüe.

La Asociación Enseñanza Bilingüe tiene como fines la promoción de un marco nacional de enseñanza bilingüe y la mejora de la calidad de los programas de este tipo de enseñanza bilingüe mediante el asesoramiento, la difusión, el estudio, y la formación.
Con este convenio, ambas instituciones se comprometen a colaborar y se proponen realizar proyectos e iniciativas conjuntas que sirvan a la docencia, la investigación y la divulgación de la cultura europea en el campo de las ciencias sociales y educativas.

Evaluating CLIL Programmes: Instrument Design and Validation

 María Luisa Pérez Cañado
Department of English Philology, University of Jaén, Spain

 

Abstract

This article presents the three sets of question-naires which have been originally designed and validated within a broader governmentally-funded research project to determine how CLIL schemes are playing out across a broad array of contexts (Primary and Secondary Education; urban and rural settings; public and private schools; with tea-chers, students, and parents). They are the first qualitative instruments whose design has been based on recent research outcomes and which have undergone a carefully controlled double-fold pilot process for their validation (external ratings approach and pilot phase with a representative sample of nearly 300 subjects). After characterizing the questions included in the surveys, along with their format and chief categories, the article goes on to describe the steps undertaken for their research-based design and the double-fold pilot process followed for their validation. The actual questionnaires are then presented (for language teachers, non-linguistic area teachers, teaching assistants, students, and parents) in a format which can directly be applied in any CLIL classroom in order to gauge how bilingual pro-grammes are playing out at present.Keywords: CLIL, survey, validity, reliability, stakeholder perspectives.

ResumenEste artículo presenta los tres cuestionarios que se han diseñado y validado en el seno de un Proyecto de I+D para determinar cómo están funcionando los programas AICLE en una amplia gama de contextos (Educación Primaria y Se-cundaria; contextos urbanos y rurales; centros públicos y privados; con profesorado, alumnado y padres y madres). Se trata de los primeros instru-mentos cualitativos cuyo diseño se ha basado en los hallazgos de las más recientes investigaciones y que han sido sometidos a un riguroso proceso de doble pilotaje para su validación (sistema de jueces y pilotaje con una muestra representativa de casi 300 sujetos). Tras caracterizar las preguntas incluidas en los cuestionarios, junto con su formato y principales categorías, el artículo describe los pasos acometidos para su diseño y el proceso de pilotaje seguido para su validación. Los cuestionarios en sí (para profesorado, alumnado y padres y madres) se presentan en un formato directamente aplicable en cualquier aula AICLE para determinar el funcionamiento de los programas bilingües.Palabras clave:AICLE, cuestionario, validez, fiabilidad, perspectivas de los participantes

 

Evaluating CLIL Programmes: Instrument Design and Validation (PDF Download Available). Available from: https://www.researchgate.net/publication/312583170_Evaluating_CLIL_Programmes_Instrument_Design_and_Validation  [accessed Mar 24, 2017].

 

 

Stopping the “pendulum effect” in CLIL research: Finding the balance between Pollyanna and Scrooge

María Luisa Pérez Cañado
Department of English Philology, University of Jaén, Spain

 

Abstract:

This article examines the appearance of the “pendulum effect” in the CLIL research arena and makes a case for a balanced, disinterested, and methodologically sound approach to continue driving the CLIL agenda forward. It is written as a response to the steady stream of criticism to which CLIL research has recently been subjected and which is primarily embodied by Bruton (Is CLIL so beneficial, or just selective? Re-evaluating some of the Research. System 39.523–532 (2011b), CLIL: Some of the reasons why... and why not. System 41.587–597 (2013), CLIL: Detail matters in the whole picture. More than a reply to J. Hüttner and U. Smit (2014). System 53. 119–128 (2015)) and Paran (Content and language integrated learning: Panacea or policy borrowing myth? Applied Linguistics Review 4(2). 317–342 (2013), on whose articles it focuses in order to redress the balance on the chief three fronts which these authors explore: CLIL characterization, implementation, and investigation. Within each one, it counters incorrect data and biased interpretations, updates obsolete information which renders certain arguments invalid, and identifies and provides solutions to the main caveats in the CLIL research hitherto conducted. The ultimate aim is to illustrate how we should neither harbor an excessively optimistic view on the way CLIL is playing out nor maintain an overly dismal outlook on the feasibility of its implementation, and to carve out a future research agenda in order to bring the pendulum to a standstill through solid, unskewed, and unbiased CLIL research.

Keywords: CLIL, pendulum effect, characterization, implementation, research

 

https://www.researchgate.net/publication/304607695_Stopping_the_pendulum_effect_in_CLIL_research_Finding_the_balance_between_Pollyanna_and_Scrooge

 

From the CLIL craze to the CLIL conundrum: Addressing the current CLIL controversy

María Luisa Pérez Cañado

Department of English Philology, University of Jaén, Spain

 

Abstract

This article provides an updated account of the evolution of Content and Language Integrated Learning (CLIL), from an initial period of CLIL craze to one of CLIL critique to, at present, what could be considered a CLIL conundrum. The controversies which currently affect this approach are documented on three main fronts (characterization, implementation, and research), illustrating how the so-called pendulum effect is at work in all of them. The concomitant challenges posed by these controversies are identified and specific ways to redress them are provided via concrete research-based proposals stemming from two governmentally-funded research projects. The ultimate aim is to identify the chief hurdles which need to be tackled within the CLIL arena in the very near future and to signpost possible ways of superseding them in order to continue advancing smoothly into the next decade of CLIL development.
 
Key words: CLIL, controversy, characterization, implementation, research

Leer más...

«Crecer En Inglés», entrevista a Xavier Gisbert

En la ronda de entrevistas a profesionales del bilingüismo y la docencia en España, Alex Perdel del blog «Crecer En Inglés» entrevistó el pasado jueves, 16 de marzo, a Xavier Gisbert da Cruz, presidente de la Asociación Enseñanza Bilingüe. El podcast de la entrevista, segundo de la serie "Análisis del bilingüismo y de la educación en España", está disponible en el siguiente enlace:

Entrevista a Xavier Gisbert

  1. Conferencia impartida por la Dra. Virgina Vinuesa Benítez. URJC
  2. Conferencia impartida por el Dr. Plácido Bazo Martínez. Universidad de La Laguna
  3. Conferencia impartida por la Dra. Cristina Pérez Guillot, el Dr. Hernán Cerna y D. Álvaro Capitán
  4. Conferencia impartida por el Dr. Víctor Pavón Vázquez. Universidad de Córdoba

Página 15 de 18

  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • Está aquí:  
  • Inicio

Volver arriba

© 2021 Asociación 'Enseñanza Bilingüe'