Content and Language Integrated Learning (CLIL): an effective methodological approach to teach foreign languages in mainstream education.
Madrid, febrero 2022
|
In this manual, Dr. Virginia Vinuesa discusses the origin of the term CLIL, its evolution, the different methodological approaches it covers, the underlying theories and the basic principles. The aim is to demonstrate how to apply the principles of this approach in the classroom, by combining theoretical and practical aspects, and the manner, in which these same principles can be used to teach English as a foreign language. CLIL embodies a valuable paradigm of teaching and learning and has proven to be effective. If teachers can provide students with meaningful, challenging and authentic input, and if teachers are also ready to put this approach into practice in English lessons, a significant contribution might be made to raising the standards of foreign language proficiency. Autores: Virginia Vinuesa Benítez
|
La enseñanza bilingüe en España y sus efectos en los resultados académicos. Una aproximación desde PISA 2018. El caso de la Comunidad de Madrid.
Madrid, noviembre 2021
|
La Asociación Enseñanza Bilingüe es probablemente la mayor defensora de la enseñanza bilingüe como factor de calidad en el sistema educativo, aunque es razonablemente crítica con la gestión que de los diferentes programas realizan las distintas administraciones educativas. En consecuencia, no se plantea una defensa a ultranza de la enseñanza bilingüe, sino que se persigue la búsqueda de respuestas a los temas planteados a través de estudios y evidencias que aclaren y disipen las dudas. Autores: José Manuel Lacasa, Xavier Gisbert, Virginia Vinuesa
|
Dual Language Development & Disorders
Madrid, febrero 2021
|
A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning, Third Edition One third of young children living in the United States are dual language learners, and the number of bilingual students is on the rise in countries around the world.* Prepare SLPs and educators to support this growing population with the third edition of this bestselling textbook, developed by three influential experts on bilingual language development and aligned with Head Start guidelines on cultural and linguistic responsiveness. Johanne Paradis, Ph.D., Fred Genesee, Ph.D., Martha B. Crago, Ph.D.
|
Evaluación comparada de la calidad normativa de los programas de enseñanza bilingüe en España. Evidencias y recomendaciones
|
Una visión comparada El estudio aporta, por primera vez, diagnósticos comparados sobre los niveles de calidad normativa de los programas de enseñanza bilingüe en las doce comunidades autónomas con una sola lengua oficial, así como en las ciudades autónomas de Ceuta y de Melilla. Sus resultados revelan, con frecuencia, una clara insuficiencia en la concepción de los programas y una falta de atención normativa a áreas fundamentales, tales como los centros educativos o los alumnos. Autores: Francisco López Ruperez, Xavier Gisbert da Cruz, Isabel García García, Virginia Vinuesa Benitez
|