María Luisa Pérez Cañado
Department of English Philology, University of Jaén, Spain

 

Abstract

This article presents the three sets of question-naires which have been originally designed and validated within a broader governmentally-funded research project to determine how CLIL schemes are playing out across a broad array of contexts (Primary and Secondary Education; urban and rural settings; public and private schools; with tea-chers, students, and parents). They are the first qualitative instruments whose design has been based on recent research outcomes and which have undergone a carefully controlled double-fold pilot process for their validation (external ratings approach and pilot phase with a representative sample of nearly 300 subjects). After characterizing the questions included in the surveys, along with their format and chief categories, the article goes on to describe the steps undertaken for their research-based design and the double-fold pilot process followed for their validation. The actual questionnaires are then presented (for language teachers, non-linguistic area teachers, teaching assistants, students, and parents) in a format which can directly be applied in any CLIL classroom in order to gauge how bilingual pro-grammes are playing out at present.Keywords: CLIL, survey, validity, reliability, stakeholder perspectives.

ResumenEste artículo presenta los tres cuestionarios que se han diseñado y validado en el seno de un Proyecto de I+D para determinar cómo están funcionando los programas AICLE en una amplia gama de contextos (Educación Primaria y Se-cundaria; contextos urbanos y rurales; centros públicos y privados; con profesorado, alumnado y padres y madres). Se trata de los primeros instru-mentos cualitativos cuyo diseño se ha basado en los hallazgos de las más recientes investigaciones y que han sido sometidos a un riguroso proceso de doble pilotaje para su validación (sistema de jueces y pilotaje con una muestra representativa de casi 300 sujetos). Tras caracterizar las preguntas incluidas en los cuestionarios, junto con su formato y principales categorías, el artículo describe los pasos acometidos para su diseño y el proceso de pilotaje seguido para su validación. Los cuestionarios en sí (para profesorado, alumnado y padres y madres) se presentan en un formato directamente aplicable en cualquier aula AICLE para determinar el funcionamiento de los programas bilingües.Palabras clave:AICLE, cuestionario, validez, fiabilidad, perspectivas de los participantes

 

Evaluating CLIL Programmes: Instrument Design and Validation (PDF Download Available). Available from: https://www.researchgate.net/publication/312583170_Evaluating_CLIL_Programmes_Instrument_Design_and_Validation  [accessed Mar 24, 2017].